Å booke for et band eller en artist er vanskelig, tidkrevende og tungt. Derfor har vi samlet en rekke tips om hvordan du lettere kan nå skille deg ut i mylderet av eposter og gjøre jobben enklere for deg selv, enten du er artist selv eller booker for noen andre.

Forarbeid:
En stor del av arbeidet rundt booking er å finne korrekt kontaktinfo. Finn alt du kan av navn på bookingagenter, spillesteder, eposter og telefonnummer og strukturer det godt. Før man sender epost anbefaler vi også å ta en telefon til spillestedet. Presenter deg og hvorfor du ringer, og spør om de vil ta en kikk på mailen du skal sende de. Det er en veldig fin måte å sørge for at de faktisk leser mailen din, da bookere får masse epost hver dag. Når din epost kommer inn litt seinere har de nemlig allerede hørt om artisten du presenterer, og går og venter på den.

 

Emne-feltet:
Bookingeposten er det første kontaktpunktet mellom band/artist og spillested, og emnefeltet er det første som blir lest av mottakeren. Her bør det være tydelig og konkret informasjon som gjør det enkelt å finne tilbake til eposten seinere:
”Ditt artist/bandnavn på Store Scene høsten 2017”
Navn, scene og tidspunkt vil gjøre det enklere for både arrangør og deg selv å finne tilbake til eposten seinere.

Lag en fast innholdsmal, men tilpass hver mail til mottakeren:
Noen deler vil være like i alle epostene du sender, som presentasjonen av bandet og oppsettet med linker og kontaktinformasjon. Den viktigste med eposten er om du klarer å vise spillestedet at du er en perfekt match for deres venue. Da må det gjøres forarbeid fra artistens side, og du må vise at du har kjennskap til stedet du vil spille og en grunn til at du vil spille nettopp der.

Gjør det personlig, og henvend deg direkte til personen som booker på venue:

”Hei Silje!
Mitt navn er Nicholas, og jeg mail deg på vegne av artisten ARTIST om en mulig spillejobb i høst på Store Scene.

Vi har sett at dere har en svært kul line-up i høst med disse og disse kule artistene, og tror at ARTIST hadde vært en god match med profilen deres.”

Nå er det etablert hvem dere er og hva dere vil, da kommer selve innsalgsdelen. Det blir fort mye tekst i bookingeposter, så hold det så kort og konkret som mulig. Den første setningen om bandet er den viktigste, og vil være avgjørende for om mottakeren i det hele tatt vil fortsette å lese eposten.

”Jazz, rock, ekstatisk glede, frykt og høydeskrekk er det du blir sittende med etter en kveld med ARTIST. Etter kun én uke har de 200.000 streams på Spotify, og har blitt beskrevet som Redningen for all musikk av Ukjent Lokalavis. Dette bandet utvilsomt skape en minnerik kveld med sitt energiske liveshow og glimrende instrumentalprestasjoner.”

Deretter gjelder det å liste opp de mest imponerende faktaene ARTIST har, med det beste først. Det kan være streamingtall, antall konserter, antall publikummere de har spilt for, anmeldelser av konserter eller utgitt materiale. Er det noen større artister dere ligner på? Plukk ut de feteste navnene og sammenlign dere med de. Få artister liker å sammenligne seg selv med andre, men dette handler om å få bookeren til å assosiere dere med gode artister de kanskje har hatt på venuen til og med, eller skal ha i fremtiden.

Har dere noen som helst forankring i lokalmiljøet så bruk det for alt det er verdt. Her kan Facebook og Spotify være til hjelp, og også indikator på hvilke byer det kan være lurt å prøve å booke jobber i.

Grammatikk:
Grammatikken må være feilfri, så få noen til å lese korrektur og se over språket. Dette er kritisk for å i det hele tatt bli vurdert i bookingprosessen.

Kontaktinfo og linker:
Når eposten er ferdig kan det være hyggelig å takke for at de tok seg tid til å gå gjennom, og at du håper at de tar kontakt når de har mulighet. Det må være veldig lett å finne informasjonen som trengs.

Navnet ditt
Telefon
Epost
ARTISTs hjemmeside/Facebook

Soundcloud
Spotify
Apple Music

Ta kun med de linkene som er relevante.

Soundcloud er et godt verktøy for å dele musikk som ikke ennå er utgitt, bare husk å teste alle private linker som sendes. Det kan også være greit å gjøre Soundcloud-linkene nedlastbare.

Oppfølging:
Det tar lang tid å få svar fra bookere, og derfor er det viktig at du er ute lenge før du faktisk skal spille der. Hvis du ikke har fått svar på eposten etter en ukes tid kan du ta en telefon og høre om de har hatt tid til å se på det enda. Hvis det er tilfelle, vis forståelse for at det er sånn. Kommer det ikke noe i løpet av neste uka, send en oppfølgingsmail og vis til samtalen dere hadde, gjerne i samme mail-tråd som den første.
Det er kritisk å holde oversikt over stedene man kontakter, og å ha god kontroll over når man følger de opp. Har du et godt system på dette er det lett å se når det er på tide å ta kontakt igjen.

Etterarbeid:
Bookingen starter med en epost, og bør også avsluttes med en epost. Etter vel gjennomført spillejobb kan det være lurt å sende en takkemail til spillested/arrangør, der du takker for denne gangen, skryter av stedet eller de frivillige hvis det var en positiv opplevelse. Var opplevelsen mindre enn heldig takker du likevel for samarbeidet, og gjør heller det du kan for å forbedre situasjonen hvis det er mulig at artisten vil tilbake dit på et senere tidspunkt.