Å slippe musikk er for mange noe av det meste spennende man kan gjøre. Men i all ekstasen og forhåpningene rundt det å slippe musikken ut i verden, er det lett å kutte svinger og kanskje snuble litt i egne bein. Når musikken er ferdig innspilt har du en kjempestor jobb igjen, som strekker seg helt til godt forbi låta eller albumet er sluppet. Å ha en god og strukturert plan på releaseprosessen vil ikke bare gjøre jobben enklere, det vil også gjøre det mye mer sannsynlig at musikken når fram til de man ønsker.

Dette er noen generelle tips og triks, men det er viktig å skreddersy prosessen etter egne behov og de menneskene som er involvert på begge sider av release: musikere og promotører, og mottakere.

Start i god tid:
Dette høres enkelt ut, men er kanskje også noe av det vanskeligste. Noe av det første man kan gjøre er å sette seg ned enten med bandet, artisten eller alene. Vi anbefaler å finne noen du kan kaste ball med og lufte ideer for.

 

Hvem er du, og hvor skal du:
Å ha en tydelig identitet er viktig i alle ledd av en artists liv og virke, også i releaseplanleggingen. Å klare å definere hvem man er vil igjen hjelpe deg til å forstå hvem dine fans virkelig er, og hvem du vil nå fram til. Hva slags musikk er det, hva slags profil har artisten, hvem er de ønskede mottagerene? Hvor mange vil du nå med musikken du slipper? Her er det lett å tenke jo flere jo bedre, men det er ikke nødvendigvis tilfelle. Kanskje dine fans liker å være tidlig ute, og ikke liker musikk som går ut til den brede massen? Kanskje de bare oppdager musikk kun gjennom Spotify? Ta en prat med folk du vet om liker musikken, og hør hvordan de liker å gjøre ting.

Tips: Prøv å finne ut hva som er unikt med artisten, musikken og tekstene, og se på hvordan det skal reflekteres i promoteringen, artwork og sosiale medier. Dette kan være en utfordrende prosess, men vil gjøre det lettere på sikt å jobbe med promotering av alle slag.

Oversikt:
Som i bookingprosessen kan det være naturlig å starte med oversiktsarbeid. Lag en liste over radiokanaler, blogger, aviser og spillelister dere vil komme med på. Prøv deretter etter beste evne å finne riktige kontaktpersoner for alle mediene. Står det bare en generell epost, prøv å ring inn eller spør om spesifikke personer eller stillinger. Når du har samlet inn medieinfo over alle stedene du vil, sett de opp i en prioritert rekkefølge.

Tips: Senere i prosessen når du kontakter folk med informasjon om låta/plata, vurder om det er lurt å begynne med førstevalget. Ettersom du ringer rundt og prøver å selge inn musikken vil du få erfaring og bli flinkere, så det kan være lurt å spare de høyest prioriterte til du har fått øvd deg litt!

Promotering:
Sett en dato for når promoteringen skal begynne. Her kan det være lurt å skille mellom promotering mot medier, og promotering mot musikkbrukerne. Generelt er det et godt tips å begynne først mot mediene du vil nå fram til, og informere de om at kampanjen din er i ferd med å begynne framover. Her kan det også ta lang tid å få svar, så vær ute i god tid og følg opp de du ikke hører fra.

På Facebook, Instagram, Twitter også videre styrer du løpet selv, og det er mange måter å gjøre promoteringen på. Gjør du klar bilder og poster i forkant, blir det lett å oppdatere sosiale medier i en ellers hektisk periode. Det finnes ingen fasit på når det er lurt å begynne, men mellom to til fire uker før release, kan være et greit utgangspunkt.

Tips: Sørf for at alt av poster som handler om musikken har kontinuitet, det bør finnes en rød tråd i bilder og informasjon, dette kan gjøres med en #tagg, samme type filter på bildene eller andre ting. Klarer du å gjøre postene så tydelige at de som ser de skjønner at det handler om den kommende musikken før de engang har lest teksten, er du på sporet av noe.

Husk å følge opp mediene du ikke får svar fra, ikke vær redd for å plukke opp telefonen og ringe. Husk å bare holde oversikt over hvem du har kontaktet, hvem du har fulgt opp, og hva slags svar du fikk. På den måten vet du at du ikke bruker tid og krefter på jobb du allerede har gjort, eller der du har fått avslag.

Artwork:
Musikken din kommer til å trenge en form for cover eller artwork. Jo før du er i gang med dette jo bedre. Artwork er ikke essensielt for alle artister, men et stilig cover kan bare føre gode ting med seg. Dimensjonene som brukes i dag til digitale cover er 2400×2400 piksler.

Husk at selv når musikken slippes på de utvalgte plattformene, er ikke promoteringsjobben over. Du bør fortsette å sende rundt mailer for å få til anmeldelser og listing. Det kan ta tid å få resultater, men noen kommer til å kaste seg med, og da bruker du den oppmerksomheten som salgsargument for neste medium du pitcher det til.

Stunts:
Det slippes utrolige mengder musikk hvert år, og det er mye støy man må trenge seg gjennom for å få oppmerksomhet. Ta en runde med artisten eller noen du kjenner, og se om dere klare å få til noen PR-stunt. Kanskje dere kan ha en konsert på en spesielt uvanlig plass, kanskje et samarbeid med en annen musiker, eller har en eksklusiv lyttefest for pressefolk i byen. Det sies at all PR er god PR, men det er tryggere å si at all PR er PR. Det er viktig at stunts og krumspring står i stil med det stilistiske uttrykket og det artisten selv er komfortabel med å gjennomføre. Ta kontakt med pressen på forhånd, og inviter de spesielt til dine arrangementer.